Kontakt z nami

PAP rozszerza agencyjny model fact-checkingu

Polska Agencja Prasowa zmienia model pracy zespołu fact-checkingowego, rozszerzając jego działalność o explainery, czyli multimedialne materiały wyjaśniające zdarzenia i zjawiska. To odpowiedź PAP na upowszechnianie fake newsów i rozwój zaawansowanych technik manipulacji.

PAP rozszerza agencyjny model fact-checkingu
PAP rozszerza agencyjny model fact-checkingu

Koordynowany przez Błażeja Strzelczyka zespół ds. fact-checkingu ma charakter międzydziałowy i stale współpracuje z dziennikarzami specjalizującymi się w różnych obszarach tematycznych. Na jego potrzeby doświadczeni reporterzy i redaktorzy z działów krajowego, zagranicznego, gospodarczego czy naukowego przygotowują depesze oparte na eksperckiej wiedzy, analizie otwartych źródeł, dokumentach oraz zweryfikowanych materiałach źródłowych. Powstają też materiały multimedialne, m.in. dzięki narzędziom udostępnianym PAP w ramach współpracy z firmą Google.

Materiały przygotowywane przez zespół fact-checkingowy trafiają bezpośrednio do Codziennego Serwisu Informacyjnego PAP, skąd klienci Agencji mogą je na bieżąco pobierać i wykorzystywać w swojej pracy. Następnie depesze są dostępne na stronie internetowej Agencji, w nowo utworzonej zakładce Fact-checking: https://www.pap.pl/fact-checking.

Ten model pracy pozwala na większą precyzję, poszerza zakres tematyczny depesz i zapewni ich najwyższą jakość.

– Niemal wszystko, co w Agencji robimy, ma charakter fact-checkingu, bo depesze PAP mają w sobie zaszyty walor weryfikacji i oficjalności, który czyni je czymś więcej niż zwykłym materiałem prasowym. Niemniej, w całym zasobie depesz PAP znajdują się też te szczególne – klasyczne fact-checki oraz explainery, które nazywamy „wyjaśniaczkami” – powiedział redaktor naczelny Polskiej Agencji Prasowej, Wojciech Tumidalski.

Zgodnie z podejściem stosowanym przez czołowe światowe agencje prasowe, takie jak AFP czy Reuters, nowoczesny fact-checking nie ogranicza się dziś do obalania fałszywych informacji. Kluczowe jest osadzenie faktów w szerokim kontekście, pokazywanie złożonych zjawisk oraz dostarczanie narzędzi do samodzielnego zrozumienia mechanizmów dezinformacji.

Częścią zespołu jest także projekt PAP Data, który specjalizuje się w dziennikarstwie danych. Zespół ściśle współpracuje z redakcją infografik – publikowane materiały wzbogacane są o czytelne wizualizacje, wykresy oraz zestawienia liczbowe.

Papowski fact-checking, który do niedawna funkcjonował pod nazwą Fake Hunter, oprócz nowych aktywności, nadal analizuje trendy w Internecie i monitoruje obecność w sieci zagrożeń związanych z upowszechnianiem wrogich wobec Polski i UE narracji i innych zagrożeń hybrydowych oraz kognitywnych. 

Redakcja PAP

Kontakt z nami